עריכת קורות חיים – טיפים וטעויות נפוצות

שרית קוזין | 07/06/2017

Checklist-project-plan-post

עו"ד מחפשים עבודה ! תחילה קורות חיים

בכדי שחיפוש העבודה יסתיים בהצלחה יש להתחיל מניסוח נכון ואפקטיבי של קורות החיים.

במקצוע עריכת הדין, הכי חשוב להתחיל ברושם הראשוני שמתבצע כבר בשליחת קורות החיים שלך; הרי ידוע "שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני". אם לא תפסת את המעסיק בשניות הראשונות, אז זה כבר לא יקרה.

קורות החיים הינם הת.ז האישית שלך, בגינם יבחר המעסיק האם אתה רלוונטי למשרה והאם לזמן אותך לראיון העבודה. חשוב להבין כי למעסיק אין שום מידע אודותייך ולכן קורות החיים מספקים לו את הרושם הראשוני בעל החשיבות הרבה כאשר אתה מחפש עבודה.

לכן, אם חיפוש העבודה שלך מתסכל ואורך זמן רב, יכול להיות שזה לא בגלל שאתה לא שולח מספיק קורות חיים, אלא בגלל שניסחת אותם לא נכון.

כשמנסחים קורות חיים, חשוב להיכנס בנעליו של המעסיק הפוטנציאלי שיקרא אותם לרבות, למצוא את כל הנתונים הרלוונטיים בקלות כולל פרטי התקשרות ולהבין שאתה האיש המתאים לתפקיד מכל הסיבות הנכונות.

להלן כמה עצות שיכולות למנוע טעויות נפוצות:

  1. פרטי התקשרות חלקיים, שגויים או חסרים מעסיק לא יתייחס ברצינות למועמד שלא מקפיד על הפרטים הבסיסיים לרבות, מספר טלפון, אימייל וכתובת מגורים.
  2. סדר שגוי של כתיבה                                                                                                                         
    יש להקפיד על סדר כרונולוגי נכון, כך שבתחתית כל חלק של קורות החיים (השכלה, ניסיון תעסוקתי וכו') יופיעו הפרטים הישנים ביותר ובראשה הפרטים החדשים ביותר.
  3. עומס מיותר
    פירוט כל משימה קטנה שעשית בכל תפקיד הוא מיותר ומעיד שאינך יודע לשים את הדגש על הדברים הנכונים ו/או לא מבחין בין העיקר לטפל. בנוסף גם פירוט ארוך מידי של תפקיד שביצעת בתקופה קצרה יכול להעיד על כך.יש לשים לב שאין פירוט מעמיק מידי של משימות שהנגיעה בהן הייתה מינורית, מכיוון שזה יכול להפיל אותך בשלב שבו תצטרך לאמת ולספר על משימה זו. עדיף שמספר העמודים בקורות החיים יהיה- עמוד אחד קל ונוח לקריאה.
  4. שילוב מכתב מקדים או תכונות אישיות בקורות החיים
    ברוב המקרים שילוב מכתב מקדים בקורות חיים הוא מיותר. מעסיקים נוטים לדלג על הפנייה הנרגשת שנחוש לך להיות מוזמן דווקא אצלם לראיון עבודה ולעבור לעיון בקורות החיים עצמם. הדבר נכון גם לגבי מחמאות עצמיות (חרוץ, ייצוגי, בעל יחסי אנוש טובים, מקצועי ואמין) או ציון כי תפקידים שהזכרת בוצעו תחת לחץ גדול. עדיף להציג המלצות טובות ממעסיקים קודמים.
  5. מקוריות וחדשנות על חשבון בהירות
    לא כל מטלה שביצענו מצדיקה ניסוח עמום ומעורפל בקורות החיים, בדיוק כמו שלא כל שליח פיצה הוא סמנכ"ל הפצה של מוצרי תאגיד מזון בינלאומי.
  6. השמטת פרטים רלוונטיים או הוספת פרטים שאינם רלוונטיים
    בקורות החיים יש לציין את כל הנתונים המראים שאתה המתאים ביותר לתפקיד ולמשרד אליו אתה פונה. לרבות, שפות שהשליטה בהן דלה, כמו המילים בספרדית שאנחנו זוכרים מהטיול בדרום אמריקה, לא רלוונטיות. אי ציון שליטה בשפות כלשהן, או השמטת רמת השליטה במחשב תיתפס כלא-רצינית. במידה ולא סיפקת למעסיק את כל המידע הדרוש בכדי לשקול להזמין אותך לראיון, לצערי לא תגיע לשלב הראיון.
  7. הוספת תמונה
    אנחנו חינניים וייצוגיים, אבל הוספת תמונה לקורות החיים תשדר ברוב המקרים את המסר ההפוך ממה שאתה מנסה להעביר או תיצור אצל המראיין רושם ראשוני עוד לפני שנפגשתם.
  8. עריכה ויזואלית והגהה אחרונה
    גם אם אתה חושב שתיקנת את קורות החיים עשרות פעמים, כדאי לעבור עליהם שוב מדי פעם ולוודא שקורות החיים נראים בדיוק כפי שאנחנו רוצים שיתקבלו, וודא שהשורות מיושרות ושקורות החיים נוחים לקריאה ושאין שגיאות כתיב ו/או פונטים שונים ו/או גדלים שונים של טקסט.
  9. דיסקרטיות
    הרבה פעמים חיפוש העבודה מתחיל עוד בשלב שאתה עדיין עובד במשרד כלשהו ואינך רוצה שמעסיקך ידע שאתה מחפש עבודה אחרת, לכן מומלץ לציין באופן ברור את המילה "דיסקרטי", לרוב זה יכול למנוע מצב שבו המעסיק החדש יפנה למעסיק הקיים.
  10. פורמט  הפורמטים הכי מקובלים לשליחה הינם WORD  או PDF ולכן את קורות החיים יש לשמור בפורמט WORD או PDF, הרי לא נרצה שבגלל עניין טכני כזה המעסיק לא יקבל את הקורות חיים.

    לסיכום- חשוב לכתוב בקורות החיים:
  • פרטים אישיים: שם, שם משפחה, עיר מגורים, כתובת דוא"ל ומספר טלפון עדכני.
  • השכלה: מוסדות הלימוד, הצטיינות, הסמכה.
  • פעילות משפטית ואקדמית: פירוט הפעילויות העשרה שבוצעו במסגרת התואר במשפטים, לרבות קליניקה, התנדבות בשכר מצווה וכו'.
  • ניסיון תעסוקתי: יופיע לפי סדר כרונולגי (העבודה הנוכחית תהיה ראשונה וכן הלאה), חשוב לציין בכל מקרה נקודות חשובות ולא לספר סיפור.
  • כישורים ומומחיות: לציין תכונות וכישורים רלוונטים למשרה .
  • שירות צבאי (במידה ועשית): תיאור השירות הצבאי.
  • פעילות חברתית והתנדבות: תיאור התפקידים השונים.
  • שפות: חשוב מאוד לפרט את השליטה בשפות.
  • ידע במחשבים :חשוב לציין את מידת הידע בתוכנות מחשב ואינטרנט.
  • המלצות תינתנה לפי דרישה: יש לסגור את הקורות חיים בצורה הזו.

הכותבת הינה שרית קוזין סלנט, רפרנטית גיוס והשמה במחשבות SmartJOB, חברת ההשמה ופורטל הדרושים המשפטי המובילים בישראל

עורכי דין- ככה לא תטעו בראיון עבודה

עו"ד מינה פיליג | 19/05/2017

כולנו מתרגשים לפני ראיונות עבודה, אבל אפילו כשאנחנו מכינים את עצמנו היטב, לא תמיד פשוט להתגבר בקלות על ההתרגשות והמתח.

מטרת הראיון היא לאפשר למשרד לבדוק ידע, יכולות, אופי, יצירתיות, ביטחון עצמי ולתאם ציפיות.

בכדי לצלוח את הראיון ולהימנע מטעויות נפוצות בקשנו מעורכת דין מינה פיליג, סמנכ"לית מחשבות SmartJOB לעזור לנו כיצד להתכונן לראיון עבודה, להלן 12 עצות שיכולות למנוע טעויות נפוצות:

  1. באים מוכנים – איסוף מידע אודות המשרד
    בטרם תגיעו לראיון העבודה רצוי לאסוף אינפורמציה בסיסית אודות המשרד אצלו הנכם מתראיינים. בין היתר: תחומי הפעילות של המשרד, זהות השותפים ועורכי הדין הבכירים, תיקים גדולים או משמעותיים אשר התפרסמו בכלי התקשרות. בנוסף, ככל וידועה לכם זהות המראיין רצוי וחשוב לאסוף אינפורמציה ספציפית על פועלו. הפגנת בקיאות במהלך הראיון אודות המשרד יכולה להציג אתכם כבעלי עניין מיוחד במשרד בו אתם מתראיינים וכן כמועמדים רציניים ויסודיים המוכנים להשקיע עבודה נוספת כדי לזכות בעבודתכם.
  2. בצעו סימולציה לראיון
    שאלות המראיין אומנם אינן צפויות מראש אך להלן מספר דוגמאות של שאלות הנשאלות לעיתים תכופות , קראו אותם והתאמנו במענה בעל פה על תשובות אלו (מומלץ לעשות זאת מול המראה על מנת לבחון את שפת הגוף במהלך הדיבור או עם חבר על מנת שהתשובות ישלפו בצורה פחות צפויה):
  3. שאלות משפטיות
    התכוננות לשאלות מקצועיות צריכה להתבצע בשני מישורים , ככל והנכם מתראיינים למשרד אשר עוסק בתחום צר, לימדו נושא זה ותרגלו שאלות ועבודות אשר נשאלתם בנושא בעבר, מומלץ לעבור על הסוגיות המשפטיות הבולטות בתחומי העיסוק של המשרד ולדעת את הנושאים המרכזיים ופסקי הדין המובילים. כך, למשל, אם הנכם מתראיינים במשרד המתמחה בנזיקין, חשוב שתדע לענות על רכיבי עוולת הרשלנות חשוב מאד שלא להראות תסכול באם נשאלת שאלה שאינכם יודעים את התשובה עליה. היה והמשרד עוסק במגוון רחב של תחומים מומלץ להתמקד בנושא אשר הנכם שולטים בו ולהפנות את כיוון השיחה לתחום זה ככל והנכם מתבקשים לדבר על נושא משפטי.4. הגיעו בזמן לראיון
    הימנעו מאיחורים, חשוב שתגיעו כ- 10 ד' לפני מועד הראיון על מנת שתוכל להירגע מהפקקים, לעבור בשירותים, לזרוק את המסטיק לפח, להכניס את משקפי השמש לתיק, לכבות את הטלפון הנייד, להתרשם מתנאי המשרד ומהאווירה. שיחה קלה ולכאורה זניחה עם המזכירה מחוץ לדלתו של המראיין יכולה להשפיע על ההחלטה אם לקבלכם למשרה אם לאו. כאן המקום להוסיף כי אף על פי שנקבעה לכם שעת הראיון, יתכן ותיאלצו להמתין מס' דקות נוספות. בשלב זה חשוב שתיאזרו בסבלנות ותנצלו את הזמן להיפטר מהלחץ ולבחון האם אתם מתאימים לעבוד בסביבת העבודה כפי שהיא מוצגת לכם.

    5. כבו טלפונים סלולאריים
    במהלך הראיון הקפידו להימנע מהסחות דעת, אחת העיקריות שבהן הינה הטלפון הסלולארי, לפני הכניסה לחדר המראיין דאגו לכבותו!

    6. לבוש
    הקפידו להתלבש בהתאם, אך לא בצורה מוגזמת. לבוש משדר מסר פנימי לא פחות, אז לבוא בבגדים מקצועיים ומתאימים למשרד- אם לא בדקת את הלבוש המקובל במשרד, לבוא בבגדים קצת שמרניים. אל תבוא בכפכפים, מכנסיים קצרים טי-שירט, בבגדים לא נוחים או בבגדים שצריכים לסדר במשך הראיון.

    7. התחלת הראיון והצגה עצמית
    חשוב להיכנס לחדר המראיין רגועים ובטוחים בעצמכם, ליצור קשר עין עם המראיין, לחייך חיוך קל, ללחוץ לו את היד, להניח את החפצים האישיים בצד ולהתיישב בנינוחות.

    לרוב, הראיון יתחיל בשאלה 'ספר לי על עצמך'. מדובר בשאלה לא פשוטה, שכן היא פתוחה ולא ממוקדת בעודה מזמינה אתכם לענות עליה כרצונכם, כאשר המראיין מעוניין לשמוע אתכם מספרים על עצמכם ולבחון את האופן שבו אתם בוחרים להציג את עצמכם תוך הבחנה בין עיקר לטפל. פרטי המידע צריכים להיות ממוקדים וענייניים כאשר לא מומלץ לכם להיכנס לחוויות אישיות וחושפניות יתר על המידה.

    שתפו פעולה עם המראיין: בעצם, המראיין התרשם מקורות החיים שלך ומהישגיך, אך לצורך קבלת למשרה, הוא צריך להתרשם גם מאישיותכם ובמילים אחרות, צריכה להיווצר כימיה טובה בין המראיין למרואיין. המראיין מחפש עובד חרוץ ויעל, אך הוא בהחלט מחפש גם אישיות נעימה איתה הוא יוכל לעבוד.

  • מדוע הנכם מעוניינים לעבוד דווקא במשרד זה?
  • אילו תכונות אישיותיות יעזרו לכם בביצוע התפקיד?
  • עם אילו קשיים התמודדת בעבר וכיצד?
  • פירוט אודות הישגיכם המקצועיים.
  • אילו חסרונות קיימים לכם?
  • אם לפי קורות חייכם ניתן לראות כי עברתם בין מספר עבודות תוך טווחי זמן קצרים , סביר להניח כי המראיין ירצה לדעת את הסיבה לחילופי העבודה המהירים. התכוננו לתשובות מתאימות.

8.לא משמיצים מקומות עבודה קודמים

אם נשאלתם: למה עזבת את מקום העבודה? (בפועל היה ריב עם הבוס והוא טרם שילם לך פיצויים).

במיוחד כשהתחושה השלילית עדיין חזקה וטרייה, יש נטייה להשמיץ את מקום העבודה הקודם כתירוץ למעבר. תיזהר כי המראיינת עלולה לחשוב שמי שמשמיץ את המקום הקודם גם ישמיץ את המקום החדש ועלול לגרום לרכילות ואי שביעת רצון בתוך הצוות.

עדיף למצוא דרך יצירתית להסביר את העזיבה ואם אין, פשוט לענות בקצרה.

9. הבליטו הישגים באופן ענייני

הימנעו מחזרה מדויקת על מה שכתבתם בקורות החיים. המראיין קרא את הפרטים, התרשם וזימן אתכם לראיון. בשלב הזה הוא מעוניין לבדוק את התאמתכם למשרה מבחינת אישיותכם. יש להתמקד בהישגים שצברתם במשך השנים, כך שתכונות האופי הבולטות והחיוביות שלך אכן יבואו לידי ביטוי בראיון. עליכם להבליט את פועלכם בכל מה שעשוי להיות קשור לתפקידכם העתידי. זכרו, ראיון אינו המקום להיות שקט, צנוע ומופנם.

ספרו על פועלכם במשך השנים בסדר כרונולוגי מסוים וברור, כאשר עליכם להשתדל להיות ענייניים וממוקדים. עליכם להתמקד בהישגים שצברתם במשך השנים, כך שתכונות האופי הבולטות והחיוביות שלך אכן יבואו לידי ביטוי בראיון.

חשוב שתוכלו לאמת ולגבות את כל מה שנכתב בקורות החיים. כך, למשל, אם כתבתם כי אתם מצטיינים בכל תחום, תתבקשו לתת לזאת דוגמאות מהחיים. תשובותיכם צריכות להיות עקביות והגיוניות. הדבר האחרון שהמראיין רוצה הוא עובד הסובל מחוסר אמינות.

10. תכונות חיוביות ושליליות

תכונות חיוביות: חשוב שתתמקדו בשתי תכונות חיוביות בולטות אצלכם ותנמקו אותן מאשר שתזרקו לחלל האוויר רשימת תכונות ללא כיסוי.
תכונות שליליות: זאת שאלה מלחיצה ולכן חשוב שתהיו ערוכים אליה ותענו בביטחון. לא כל השלילי בעינכם ימנע מכם לקבל את המשרה. רבים מהמראיינים כבר מנוסים ולכן הם מכירים את התשובות הנפוצות בהן המרואיינים מציינים תכונות אשר נחשבות כחיוביות כאשר הן לא מוקצנות, למשל: 'אני יותר מדי פרפקציוניסט'…..

11. ברק בעיניים ומוטיבציה

הביעו רצון ומוטיבציה גבוהה לתפקיד הספציפי במשרד הספציפי. חשוב להפגין ביטחון עצמי ואמונה כי אתם המועמדים המתאימים ביותר למשרה.

12. הקפידו על שפתכם

הקפידו על עברית תקינה , כושר הביטוי הינו גורם בעל משמעות עבור המראיינים , נסו להימנע מטעויות לשוניות כגון זכר ונקבה , הבדל כדוגמה משכיר מול שוכר, או שימוש מוגבר בסלנג .

אז שיהיה הרבה בהצלחה לכולם.

מדריך קצר לעורך דין המתחיל

עו"ד שירן ערוץ | 30/04/2017

אחרי מסע ארוך ומפרך, שמונה סמסטרים עמוסים עם תקופות מבחנים מטורפות, חיפוש מלחיץ אחר התמחות, שנת התמחות תובענית ובסוף מבחן גורלי אחד מפחיד ומאיים, הנה, אתם אוטוטו מגיעים לרגע המיוחל בו תלבשו את הגלימות השחורות ותקבלו את הרישיון הנכסף. עוד זמן קצר תוסמכו להיות עורכי דין בלשכת עורכי הדין בישראל. אם חשבתם שזה הרגע בו אתם יכולים לנשום לרווחה ולהתרווח על הכורסא בסלון, טעיתם. עכשיו בעצם מתחיל המסע האמיתי!

הינכם עומדים בצומת דרכים משמעותית בחייכם המקצועיים ולכן אנחנו ממליצים לקחת רגע ולהקדיש מחשבה לבחינת האפשרויות העומדות בפניכם לטווח הארוך.  מה הן החלטות ההכרחיות שעליכם לקחת כבר עכשיו, כדי להבטיח התחלה ברגל ימין? וממה כדאי להיזהר כדי לבנות קרירה חזקה ומבטיחה לעתיד?

משרד או חברה

למי שחולם להשתלב בחברה, מתוך מחשבה על  חשיפה לפן העסקי של עסקאות, תנאים טובים יותר ושעות עבודה נוחות, כדאי לחשוב פעמיים. צאו מנקודת הנחה כי אין דרך חזרה. לכן, בחירה בחברה בשלב הראשוני של הקריירה מתאימה למי שיודע בוודאות שאינו מעוניין להשאיר לעצמו אופציה לעבוד במשרד עו"ד.

יש שתי אפשרויות לעו"ד צעירים בחברה: 1) להשתלב כעו"ד במחלקה המשפטית, או 2) לעבוד בתפקיד בעל אופי מסחרי כמו עוזר למנכ"ל, פיתוח עסקי, שיווק וכו'.

בהקשר זה, היזהרו מהבטחות קסומות ומתיאורים מסנוורים. חברה הבוחרת להעסיק עו"ד צעיר ללא ניסיון קודם, כיועץ המשפטי שלה, בדרך כלל מייעדת אותו לתפקיד קטן למדי, כמו "פקיד משפטי/רגולטורי" או קצין ציות ללא אחריות משמעותית או יכולת אמיתית להשפיע על מהלכים בחברה. את העבודה המשפטית המהותית בדר"כ מעבירים לעו"ד חיצוניים בעלי ניסיון מוכח בהובלת עסקאות, ניהול מו"מ וכיוצ"ב.

לחילופין, חברות בלי תקציב גבוה עלולות להעסיק עו"ד "זול יותר" לתפקיד שגדול עליו ובכך לסכן את הקרירה שלו עם אחריות על דברים מסובכים מדי.

גם מה- "TITLE" "עוזר/ת מנכ"ל" יש להישמר! הניסיון מלמד שייתכן שמדובר בסך הכל בתפקיד של מזכיר/ה בכיר/ה עם תואר מנופח, ולא במי שיעסוק בפועל בעבודה משפטית. ייתכן שתיאור התפקיד כך שיפנה למשפטנים הוא סתם תירוץ כדי להביא מועמדים איכותיים יותר לתפקיד שהוא לאו דווקא משפטי.

בנוסף, בכל הנוגע לשעות העבודה, שימו לב שיש מחלקות משפטיות שעובדות לא פחות קשה ממשרדי עו"ד וכי העבודה יכולה להיות מלווה בטיסות ובעבודה מול חו"ל בשעות פחות שיגרתיות ובמהלך ימי חופשה.

לכן, אם נשאר שמץ של ספק, וסקרנות לחוות עבודה נוספת במשרד עו"ד מעבר למה שחוויתם בהתמחות, כדאי מאוד לחשוב פעמיים לפני שמחליטים לצאת לחברה.

משרדי עורכי דין

השאלה הראשונה שעולה היא "משרד קטן או משרד גדול?". בחירה זו היא מאוד אינדיווידואלית ותלויה באופי המשרד כמו גם באופי המועמד. בכל בחירה, הן במשרד גדול, בינוני או קטן טמונים יתרונות וחסרונות מסוימים.

רוב המשרדים ה"גדולים" וה"גדולים מאוד" הם למעשה משרדים מעל 70 עו"ד. משרדים אלה מציעים שירותים מלאים בכל תחומי המשפט: ליטיגציה, מסחרי, נדל"ן ובינלאומי — מה שמכונה "ONE STOP SHOP".

למשרדים אלו יש נטייה לייצג לקוחות גדולים, בעיקר חברות גדולות וציבוריות ולהוביל עסקאות מורכבות, בניגוד לייצוג לקוחות פרטיים. מי שאוהב לראות את שם הלקוח מככב בעיתונות או לפגוש בחדרי הישיבות את האנשים החזקים במשק ישמח לעבוד במשרדים אלו ולעסוק בתיקים הנחשבים "SEXY" בקרב המשפטנים.

המשרדים הגדולים נוטים לשלם לעו"הד הצעירים משכורות יותר גבוהות באופן משמעותי, מציעים הטבות נוספות כמו טיולים לחו"ל, ימי כיף קסומים, מתנות מפנקות בחגים וכו', ומאפשרים לצעירים מסלולי קידום ואופק לשותפות.

עם זאת, המשרדים הגדולים מסננים את המועמדים בקפדנות ודורשים מועמדים מצויינים, בעלי הצטיינות אקדמית, , התמחות במשרדים הגדולים ומחויבות לשעות עבודה ארוכות.

במשרדים הגדולים, העבודה מחולקת בד"כ למחלקות נפרדות לכל תחום, ונדיר שעו"ד יעסוק בשני תחומים שונים כמו ליטיגציה ומשפט מסחרי, מה שעלול  למנוע מעו"הד לשנות כיוון בעתיד.

יש כאלו המתלוננים שהאווירה במשרדים הגדולים קרה ומנותקת, בעוד אחרים נהנים מאווירה אינטימית יותר בתוך המחלקות.

חלק מעורכי הדין הצעירים, שהתמחו במשרדים הגדולים, מרגישים בסיום ההתמחות תחושה של שחיקה ושל חוויה קשה ואינטנסיבית. עקב כך רבים מהם מחפשים עתיד ורוד יותר, נינוח יותר, רגוע יותר ועם אפשרות לנהל חיים אישיים. בעוד אחרים, רק מחפשים להמשיך את העבודה האינטנסיבית והדינמית, בה פונטנציאל ההשתכרות והאופק המקצועי הוא רב.

משרדים הנחשבים "בינוניים" בגודלם – בין 20 ל-70 עו"ד – פחות ניתן להכלילם. יש משרדים בינוניים הנמצאים בתהליך גדילה וכפועל יוצא "מעתיקים" את המשרדים הגדולים בהקמת מחלקות שונות, טיפול בלקוחות גדולים ומתן הטבות ומשכורות דומות למשרדים הגדולים.

למשרדים אלו יש מגבלות כמו במשרדים הגדולים של חוסר גיוון בתחומים, פחות אפשרות לצעירים להביא לקוחות משמעותיים ובעיקר שעות תובעניות. מאידך, במשרדים הבינוניים יש אפשרות לטפל בלקוחות משמעותיים וידועים באופן משמעותי יותר כבר כעו"ד צעירים ואם המשרד מצליח, יהיו יותר הזדמנויות להתקדם לשותפות מאשר במשרדים הגדולים.

יש גם משרדים בגודל בינוני שלא רואים את עצמם גדלים. הם מקפידים שלא להתרחב יותר מדי ועובדים באופן צמוד עם לקוחות ספורים גדולים ונאמנים מאוד, שסומכים על קשרים הדוקים עם שותפים מסוימים. למשרדים כאלו לפעמים יש אווירה יותר "משפחתית", שעות יותר נוחות ואפשרות לצעירים לטפל בתיקים "גדולים" ובמגוון תחומים משפטיים. אולם, הקידום במשרדים כאלו לא מובטח והמשכורות יותר נמוכות.

משרדים קטנים – בין 5 ל-20 עו"ד – מחולקים ל-2: ישנם משרדי בוטיק קטנים המדורגים כמובילים בתחומם, במיוחד בתחומי הליטיגציה והנדל"ן. אלו משרדים ברמה הגבוהה ביותר שמטפלים בלקוחות מאד גדולים אבל מתרכזים בתחום מאד מצומצם. למעשה, משרדים כאלו דומים למחלקות בודדות בתוך משרדים גדולים. מכיוון שהם נאבקים מול הגדולים עבור כוח אדם נבחר, הם משלמים משכורות דומות. עם זה, הם מציעים אווירה יותר אינטימית, על אף שלפעמים יותר אינטנסיבית כשאופי שותף הבכיר מכתיב את אופי המשרד כולו. יש גם נטייה לשותף הבכיר לככב כשעורכי דין בצוות, ואפילו שותפים זוטרים, הופכים להיות "מכיני תיקים" שנשארים ברקע. על אף שאין יותר מדי מקום להתקדם בתוך משרדי הבוטיק, המשרדים הגדולים אוהבים לגייס ולקדם מועמדים ממשרדים אלה בשל הניסיון המקצועי והאיכותי שרכשו.

ישנם גם משרדים קטנים שהם 'ONE STOP SHOP' המציעים נגיעה בתחומים רבים ומידה גבוהה יותר של אחריות. כמו במשרדים הבינוניים, משרדים הקטנים נותנים חשיפה לתחומים רבים ואפשרות לקחת חלק ניכר בתיקים ובעסקאות יחד עם שעות יותר נוחות. עם זאת, הם מציעים פחות פיקוח ולכן תהליך הלמידה הוא יותר עצמאי, היקף התיקים יותר קטן, משכורות יותר נמוכות באופן משמעותי, ומסלול קידום לשותפות כמעט ואינו קיים.

גם כאן כמו בשאלת ה'חברה מול משרד', הניידות קלה יותר בכיוון אחד. משמע, אם מתחילים במשרד גדול, ניתן יהיה בהמשך להתקבל ביתר קלות למשרד קטן יותר, לעומת מי שהתחיל במשרד קטן יותר, ויהיה לו קשה לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהשתלב בהמשך במשרד גדול יותר.

בכל מסלול יש ממה להיזהר:

היזהרו מניידות בין משרדים רבים בתקופה קצרה או שהייה של פחות משנה וחצי בכמה משרדים ברצף. עורכי דין הם אנשים זהירים באופיים וניידות כזו מסמנת אי יציבות ומהווה דגל אזהרה עבור מעסיקים פוטנציאליים.

כדאי גם להיזהר ממעבר בין תחומי משפט רבים בפרק זמן קצר או ניידות בין פרקטיקה משפטית לבין פרקטיקה עסקית וכו'. שימו לב שהתפקיד של פיתוח עסקי ויועמ"ש בחברת START UP לא נחשב כניסיון רלוונטי לעו"ד צעיר. גם מעברים מהשוק הציבורי לשוק הפרטי אינם פשוטים בשל אופי העבודה השונה בין המגזרים. עו"ד צעירים בפרקליטות צוברים ניסיון ממשי בהופעות וניהול תיקים באופן עצמאי, אך לרוב יהיה מדובר בתחום הפלילי, המנהלי או האזרחי ולא בתחום המסחרי, שרלוונטי יותר בשוק הפרטי.

שימו לב שמחפשים "מומחיות" בשלבים מוקדמים ביותר ואפילו התמחות בתחום אחד יכולה למנוע מכם אפשרויות בתחומים אחרים שלא נגעתם בהם.

פתיחת משרד עצמאי או הצטרפות למשרד משפחתי בשלב מוקדם של הקריירה יכולים ליצור רושם לא  רציני ולהתקבל בזלזול אצל המעסיק הפוטנציאלי. תמיד יעלה הספק, מה באמת עשיתם שם? עד כמה קשה עבדתם? עד כמה התפתחתם מקצועית? באיזה סוג של לקוחות טיפלתם? ועד כמה אמינה ההמלצה שקיבלתם?

גם כניסה לשותפויות בשלב מוקדם מדי יכולה להתפרש כלא מקצועית וכלא אחראית, ובשל ההגדרה בלבד זה עלול להפוך את מועמדותכם ל-Overqualified והיא לא תישקל ותיפול בין הכיסאות.

כמה דגשים לקורות חיים טובים יותר:

קורות חיים קוהרנטיים – חשוב להקפיד על קורות חיים המספרים סיפור משכנע על מועמד בעל מיומנויות רלבנטיות למשרה, נתונים גבוהים ומידה גבוהה של יציבות במקומות עבודה קודמים.

כלל ברזל: קורות החיים חייבים להיות מושלמים. הגהה! הגהה! הגהה! בלי טעויות כתיב ועריכת מסמך באופן מושלם.

בלי תמונה בקורות החיים – באופן כללי תמונה עלולה להסב יותר נזק מתועלת. תמונות נתונות לפרשנות  סובייקטיבית אינסופית ולא היינו רוצים שלמראיין תהיה תפיסה של מי אנחנו עוד לפני שנפגשנו פנים מול פנים.

דף אחד- המעסיקים הפונטנציאלים עוברים על מאות קו"ח ביום וכדי לא להתיש אותם ולהעביר מסר חד וברור יש לכתוב את קו"ח בצורה תמציתית וקוהרנטית על גבי עמוד אחד בלבד. בנוסף, זיכרו אתם רק בתחילת הדרך וסביר שהניסיון המקצועי שצברתם אינו רב במיוחד, את המידע על העבודה הסימנריות שהגשתם או טיול בר-מצווה שערכתם תשמרו לפעם אחרת.

קורות חיים בשפה האנגלית – יש להגיש קו"ח בשפה האנגלית רק במידה ומדובר במשרה הדורשת מיומנות בשפה האנגלית. במידה והשפה האנגלית אינה שפת האם שלכם, יש להיעזר בדובר אנגלית שפת אם לצורך הגהת המסמך לפני הגשתו.

המלצות- במידה ויש בידיכם המלצה סטנדרטית, עדיף לרשום כי ה"המלצות תועברנה עפ"י דרישה", דבר שידגיש את נכונותכם לצרף המלצות ולתת שם של ממליץ בע"פ. בעוד במידה ויש ברשותכם המלצה שמפרטת תרומה מקצועית מיוחדת או מדגישה את הרלוונטיות שלכם למשרה הספציפית ניתן לצרפה לקובץ קו"ח.

לקראת סיום, ננסה לתת כמה טיפים מועילים:

כעת כשיש בידנו קורות חיים נטולי טעויות, ניגש למלאכת חיפוש העבודה.

  • זכרו שחיפוש אחר משרה שבאמת מתאימה הן לנתונים שלכם והן לרצונותיכם הוא מסע. חשוב לא להילחץ כי  החיפוש עלול לקחת יותר זמן מהצפוי. כמו כן, אל תשוו את חווית החיפוש למציאת ההתמחות היחסית מהירה בשנה ג'. התהליך כעו"ד הוא שונה לחלוטין.
  • הימנעו מלעשות פשרות מתוך לחץ רגעי, גם אם לא מוצאים משרה תוך זמן קצר. תנו לעצמכם זמן למצוא משרה שמתאימה לכם כדי לא להיכנס ל"לופ" של החלטות מוטעות וניידות בין משרדים או בין תחומים.
  • תהיו מציאותיים לגבי המועמדות שלכם. אל תוותרו על הצעות עבודה טובות עבור האפשרות התיאורטית למצוא  משרה שאין לכם את הפרופיל הנדרש על מנת לקבל אותה, או משרה בתחום מצומצם ונישתי מדי. יש סיכוי שתמשיכו לחפש תקופה ארוכה ואפילו תסכנו את המועמדות למשרות רלוונטיות בעתיד. מעסיקים נוטים לנהוג בחשדנות כלפי מי שמחפש עבודה במשך תקופה ארוכה מאוד.
  • זכרו כי התקופה שלאחר ההתמחות היא ככל הנראה התקופה הקשה ביותר למציאת עבודה. משרדים מעדיפים  להשאיר את המתמחים שעבדו אצלם, ולכן יש הרבה פחות משרות רלוונטיות בשלב זה. חיפוש עבודה הוא העבודה שלכם. כדאי שתעשו זאת במשרה מלאה! הפעילו והרחיבו את הקשרים שלכם, פתחו חשבון בלינקדאין, היפגשו עם עו"ד שאתם מכירים (גם כאלה שאין להם משרות רלוונטיות להציע לכם כרגע) כי אי אפשר לדעת מה צופה יום, ולפעמים שיטת "חבר מביא חבר" היא יעילה מאוד למציאת עבודה.
  • אל תשרפו את מועמדותכם בהגשת קו"ח לכל המשרדים בשוק ולמשרות שכלל אינן רלוונטיות עבורכם. מקומות עבודה זוכרים לרעה שמות של מועמדים ששולחים קו"ח כמו SPAM.
  • קיבלתם זימון לראיון עבודה? תתכוננו! לפני הראיון תקראו על המשרד ועל המראיין. תהיו מוכנים לספר על עצמכם, על ניסיונכם המקצועי ולתת שמות של ממליצים. תפגינו ידע, רלוונטיות ומוטיבציה.

לבסוף, מומלץ להיעזר בגורם מקצועי ומנוסה שילווה אתכם בדרך למציאת המשרה האולטימטיבית עבורכם   וייעל את תהליך חיפוש העבודה.

הכנה לראיונות התמחות 2018

עו"ד דורין ציון | 07/03/2017

הראיונות להתמחות במשפטים בפתח- היכון, הכן, צא!

ביום שלישי ה-15.3.17, מתחילים הראיונות לקראת ההתמחות במשפטים לשנת 2018.

עבור המשרדים והסטודנטים, שכבר מתרגשים, מדובר במרתון מתוכנן בקפידה לצורך השגת התוצאה הטובה ביותר. אספנו בשביל הסטודנטים מספר דגשים וטיפים חשובים לימי הראיונות, בהצלחה.

לאחר שנים של השקעה מרובה בלימודים, קליניקות והתנדבויות לצד עבודה ולעיתים אף משפחה, סטודנטים למשפטים מגיעים לחלק המעשי של הלמידה- ההתמחות.

הראיונות להתמחות לשנת 2018 יחלו החל מ-15.3.17, משרדי עורכי הדין מקבלים  מספר עצום של פניות מסטודנטים, מנהלים תהליך גיוס מורכב תוך מירוץ אחר הסטודנטים האיכותיים ביותר.

בימי הראיונות יש לסטודנטים הזדמנות להראות את כישוריהם ויכולתם כדי להתקבל למשרד נחשק, דבר המהווה את אחת מנקודות הציון החשובות בקריירה המשפטית.

בכדי לצלוח את הדרך ביתר קלות ולהימנע מטעויות נפוצות ריכזנו עבור הסטודנטים מספר המלצות, טיפים ושלבים חשובים להצלחה בראיון:

1. איסוף מידע אודות המשרד
בטרם תגיעו לראיון העבודה רצוי לאסוף אינפורמציה בסיסית אודות המשרד אצלו הנכם מתראיינים. בין היתר: תחומי הפעילות של המשרד, זהות השותפים ועורכי הדין הבכירים, תיקים גדולים או משמעותיים אשר התפרסמו בכלי התקשרות. בנוסף, ככל וידועה לכם זהות המראיין רצוי וחשוב לאסוף אינפורמציה ספציפית על פועלו. הפגנת בקיאות במהלך הראיון אודות המשרד יכולה להציג אתכם כבעלי עניין מיוחד במשרד בו אתם מתראיינים וכן כמועמדים רציניים ויסודיים המוכנים להשקיע עבודה נוספת כדי לזכות בעבודתכם.

2. הכנת תיקיה מסודרת לראיון
בהגיעכם למשרד חשוב כי תהיו מצוידים בתיקייה (עדיף קשיחה) מסודרת ובה קורות חיים, גיליון ציונים, תעודת הצטיינות המלצות רלוונטיות וכן שמות ומספרי טלפון של הגורמים הממליצים. גם אם אתם בטוחים כי ברשות המשרד נמצאים כל הקבצים הרלוונטיים השקיעו את המאמץ הנוסף והגיעו עם עותק משלכם.

3. בצעו סימולציה לראיון
שאלות המראיין אומנם אינן צפויות מראש אך להלן מספר דוגמאות של שאלות הנשאלות לעיתים תכופות , קראו אותם והתאמנו במענה בעל פה על תשובות אלו (מומלץ לעשות זאת מול המראה על מנת לבחון את שפת הגוף במהלך הדיבור או עם חבר על מנת שהתשובות ישלפו בצורה פחות צפויה).

4. שאלות משפטיות
ככלל, המראיין אינו מצפה כי תלמדו ותדקלמו בפניו את כל החומר המשפטי אשר למדתם עד כה. אתם לא נמצא בחקירה או בבחינה בעל- פה. ברוב המקרים תישאלו מדוע הגעת למשרד המסוים/ מדוע הנכם מעוניינים להתמחות בתחומי המשרד.השאלה משפטית נועדה בכדי לשמוע את אופן ההתבטאות ויכולת החשיבה.

  • מדוע הנכם מעוניינים להתמחות דווקא במשרד זה?
  • באיזה תחום תרצו להתמחות.
  • אילו תכונות אישיותיות יעזרו לכם בביצוע התפקיד?
  • עם אילו קשיים התמודדת בעבר וכיצד?
  • פירוט אודות הישגיכם המקצועיים.
  • אילו חסרונות קיימים לכם?
  • אם לפי קורות חייכם ניתן לראות כי עברתם בין מספר עבודות תוך טווחי זמן קצרים , סביר להניח כי המראיין ירצה לדעת את הסיבה לחילופי העבודה המהירים. התכוננו לתשובות מתאימות.

התכוננות לשאלות מקצועיות צריכה להתבצע בשני מישורים , ככל והנכם מתראיינים למשרד אשר עוסק בתחום צר, לימדו נושא זה ותרגלו שאלות ועבודות אשר נשאלתם בנושא בעבר. מומלץ לעבור על הסוגיות המשפטיות הבולטות בתחומי העיסוק של המשרד ולדעת את הנושאים המרכזיים ופסקי הדין המובילים. כך, למשל, אם הנכם מתראיינים במשרד המתמחה בנזיקין, חשוב שתדע לענות על רכיבי עוולת הרשלנות חשוב מאד שלא להראות תסכול באם נשאלתם שאלה שאינכם יודעים את התשובה עליה. היה והמשרד עוסק במגוון רחב של תחומים מומלץ להתמקד בנושא אשר הנכם שולטים בו ולהפנות את כיוון השיחה לתחום זה ככל והנכם מתבקשים לדבר על נושא משפטי.

5. הגיעו בזמן לראיון
הימנעו מאיחורים, חשוב שתגיעו כ- 10 ד' לפני מועד הראיון על מנת שתוכל להירגע מהפקקים, לעבור בשירותים, לזרוק את המסטיק לפח, להכניס את משקפי השמש לתיק, לכבות את הטלפון הנייד, להתרשם מתנאי המשרד ומהאווירה. שיחה קלה ולכאורה זניחה עם המזכירה מחוץ לדלתו של המראיין יכולה להשפיע על ההחלטה אם לקבלכם למשרה אם לאו. כאן המקום להוסיף כי אף על פי שנקבעה לכם שעת הראיון, יתכן ותיאלצו להמתין מס' דקות נוספות. בשלב זה חשוב שתיאזרו בסבלנות ותנצלו את הזמן להיפטר מהלחץ ולבחון האם אתם מתאימים לעבוד בסביבת העבודה כפי שהיא מוצגת לכם.

6. כבו טלפונים סלולאריים
במהלך הראיון הקפידו להימנע מהסחות דעת, אחת העיקריות שבהן הינה הטלפון הסלולארי, לפני הכניסה לחדר המראיין דאגו לכבותו!

7. לבוש
הקפידו להתלבש בהתאם (לא להגיע עם ג'ינס וכפכפים), אך לא בצורה מוגזמת. היו נינוחים ותרגישו טוב עם עצמכם. המראיין יודע כי אינכם עורכי דין בשלב הזה ולכן אין צורך לקנות חליפה יקרה במיוחד לראיון.

8. התחלת הראיון והצגה עצמית
חשוב להיכנס לחדר המראיין רגועים ובטוחים בעצמכם, ליצור קשר עין עם המראיין, לחייך חיוך קל, ללחוץ לו את היד, להניח את החפצים האישיים בצד ולהתיישב בנינוחות.

לרוב, הראיון יתחיל בשאלה 'ספר לי על עצמך'. מדובר בשאלה לא פשוטה, שכן היא פתוחה ולא ממוקדת בעודה מזמינה אתכם לענות עליה כרצונכם, כאשר המראיין מעוניין לשמוע אתכם מספרים על עצמכם ולבחון את האופן שבו אתם בוחרים להציג את עצמכם, תוך הבחנה בין עיקר לטפל. פרטי המידע צריכים להיות ממוקדים וענייניים כאשר לא מומלץ להיכנס לחוויות אישיות וחושפניות יתר על המידה.

שתפו פעולה עם המראיין: בעצם, המראיין התרשם מקורות החיים שלך ומהישגיך, אך לצורך קבלת למשרה, הוא צריך להתרשם גם מאישיותכם, ובמילים אחרות, צריכה להיווצר כימיה טובה בין המראיין למרואיין. המראיין מחפש עובד חרוץ ויעיל, אך הוא בהחלט מחפש גם אישיות נעימה איתה הוא יוכל לעבוד.

בהנחה ותישאלו על מקומות עבודה קודמים בהם עבדתם והסיבות לסיום העבודה בהם, חשוב מאד לא להשמיץ אותם או את העובדים שם.

9. הבליטו הישגים באופן ענייני
הימנעו מחזרה מדויקת על מה שכתבתם בקורות החיים. המראיין קרא את הפרטים, התרשם וזימן אתכם לראיון. בשלב הזה הוא מעוניין לבדוק את התאמתכם למשרה מבחינת אישיותכם. יש להתמקד בהישגים שצברתם במשך השנים, כך שתכונות האופי הבולטות והחיוביות שלך אכן יבואו לידי ביטוי בראיון. עליכם להבליט את פועלכם בכל מה שעשוי להיות קשור לתפקידכם העתידי. זכרו, ראיון אינו המקום להיות שקט, צנוע ומופנם.

ספרו על פועלכם במשך השנים בסדר כרונולוגי מסוים וברור, כאשר עליכם להשתדל להיות ענייניים וממוקדים. כך, למשל, אם בקורות חייכם צוינה עבודת מלצרות במספר מסעדות שונות, אין צורך לפרט את שמות בתי העסק השונים שכן זה לא רלוונטי למשרה.

חשוב שתוכלו לאמת ולגבות את כל מה שנכתב בקורות החיים. כך, למשל, אם כתבתם כי אתם מצטיינים בכל תחום, תתבקשו לתת לכך דוגמאות מהחיים. תשובותיכם צריכות להיות עקביות והגיוניות. הדבר האחרון שהמראיין רוצה הוא עובד הסובל מחוסר אמינות.

10. תכונות חיוביות ושליליות
תכונות חיוביות: חשוב שתתמקדו בשתי תכונות חיוביות בולטות אצלכם ותנמקו אותן מאשר שתזרקו לחלל האוויר רשימת תכונות ללא כיסוי.
תכונות שליליות: זאת שאלה מלחיצה ולכן חשוב שתהיו ערוכים אליה ותענו בביטחון. לא כל השלילי בעינכם ימנע מכם לקבל את המשרה. רבים מהמראיינים כבר מנוסים ולכן הם מכירים את התשובות הנפוצות בהן המרואיינים מציינים תכונות אשר נחשבות כחיוביות כאשר הן לא מוקצנות, למשל: 'אני יותר מדי פרפקציוניסט'…..

11. ברק בעיניים ומוטיבציה
הביעו רצון ומוטיבציה גבוהה לתפקיד הספציפי במשרד הספציפי. חשוב להפגין ביטחון עצמי ואמונה כי אתם המועמדים המתאימים ביותר למשרה.

12. הקפידו על שפתכם
הקפידו על עברית תקינה, כושר הביטוי הינו גורם בעל משמעות עבור המראיינים, נסו להימנע מטעויות לשוניות כגון זכר ונקבה, משכיר מול שוכר, או שימוש מוגבר בסלנג .

13.שאלות נוספות
בתום הראיון סביר להניח שהמראיין ייתן הזדמנות לשאול שאלות ואז תוכלו להשלים את המידע עליו לא שוחחתם (חשוב לחכות לתום הפגישה ולא לשאול אותן עוד בטרם שמעת את דברי המראיין). בסוף הראיון מומלץ לברר את כל הפרטים שמעניינים אתכם ועליהם המראיין לא דיבר ולברר מולו את השלבים הבאים בהליך המיון (האם עליך להתקשר ולברר או שיצרו איתך קשר כשתתקבל ההחלטה, בין אם היא חיובית ובין אם שלילית).

זכרו , ראיון עבודה הוא מפגש הדדי שבו גם המרואיין מוזמן לבחון את מקום העבודה אליו הגיע. זו הזדמנות, בין היתר, לבחון האם אופי המשרד, תחומי ההתמחות שלו והמעסיק עצמו מתאימים עבורכם.

חשוב לזכור כי אתם נמצאים בשלב שעשוי להיות מכריע לקראת עתידכם המקצועי. המקום שבו תעברו את ההתמחות, אינו בבחינת אבן דרך שיש לעקוף ותו לא. עליכם להקדיש את מלוא תשומת הלב והמשאבים שברשותכם על מנת למצוא את המקום הטוב והמתאים ביותר עבורכם.

אז שיהיה הרבה בהצלחה לכולם.
מחשבות SmartJOB, חברת ההשמה ופורטל הדרושים המשפטי המובילה בישראל

גיוס עו"ד ומתמחים – הדור הבא

עו"ד דורין ציון | 13/02/2017

המגמה של הצפת המקצוע בעולם המשפט הביאה למצב כי לכל משרה פנויה בתחום יש עשרות עד מאות מועמדים אשר מציעים את מועמדותם. יתרה מזאת, משרדי עורכי דין מובילים מאז ומתמיד היו נחשקים בעיניי המועמדים וזוכים באופן קבוע  בפניות אינסופיות. מצב זה יצר אצל המשרדים, קטנים כגדולים, צורך בכלי ניהולי מתאים שיתמוך בכל התהליך, ילווה את הגורם האחראי במשרד במלאכת הגיוס תוך חסכון במשאבים ותקורות ניהוליות.

אם בעבר, משרדי עורכי הדין, גייסו עורכי דין  ומתמחים בעיקר באמצעות חברות השמה ופורטלי דרושים הרי שהיום המצב מורכב יותר. המורכבות קיימת במיוחד לאור התחזקות עולם האינטרנט התוסס ושוקק החיים  אשר משנה את המפה עם הגדלת החשיפה, ריבוי המועמדים הפונים וכניסתם של ערוצי גיוס נוספים, כגון: רשתות חברתיות, חבר מביא חבר ואתרי הבית של המשרדים.

המשרדים אשר מתמודדים עם מבול של פניות וקורות חיים, צריכים לנהל את התהליך מול המועמדים ביעילות, הן לצורך איוש המשרות והן לצורך שימור מעמד משרדם. רבות נכתב על חשיבות התקשורת בין משרדים ומועמדים פוטנציאליים, אשר באה לידי ביטוי בין היתר גם במכתב "לא תודה" שנותנת למועמד תחושה אישית ומכבדת. אותם מועמדים יהוו בעתיד סוכני שטח למשרד ואף שלא התקבלו לעבודה, יזכרו את המשרד תמיד לחיוב. אז בימינו כשמשרדים משקיעים ממון רב במיתוג, חשוב לזכור גם את סוכני השטח אשר מהווים חוליה חשובה בשרשרת השיווק.

לצד החובה התועלתנית והמוסרית שבעדכון מועמדים בתהליכי הגיוס, קמה גם חובה חוקית. לאחרונה, נכנס לתוקף תיקון לחוק הודעה לעובד (חוק הודעה לעובד תנאי עבודה, תיקון מס' 6) אשר מחייב את המעסיקים לעדכן את המועמדים בתהליכי הגיוס (מקומות עבודה אשר בהם יש מעל 25 עובדים), וזאת בהודעה לפי דרישות החוק. 

ריבוי הערוצים והמצב המורכב, יצרו צורך בכלי ניהולי יעיל וחסכוני של תהליך הגיוס. מצב זה מצריך מערכת גיוס אשר מסוגלת לתת מענה כולל לניהול תהליך הגיוס והמועמדים תוך שימת דגש על מיפוי ותובנות.

להלן עיקרי הפונקציות אשר מומלצים כחלק ממפרט מערכת גיוס:

מרכז קריירה באתר הבית

אם עד כה, אתר הבית של המשרד הציע כתובת אימייל לשליחת קורות החיים, ואינספור קורות החיים היו מועברים במקרה הטוב ע"י המזכירה התורנית לתיקיות ובמקרה הפחות טוב נשארים באימייל, כיום, מקובל להטמיע מרכז קריירה מקצועי באתר הבית.

מרכז הקריירה מספק לאתר מראה מקצועי יותר ומעמיד את המשרד בשורה הראשונה עם שאר המשרדים המובילים.

בתוך אתר המשרד, תחת לשונית "דרושים" או "קריירה" מטמיעים כפתור המאפשר הגשת קורות חיים כעו"ד או כמתמחה. ישנה חשיבות בהפרדת המועמדים שכן ערבוב עורכי הדין עם המתמחים לא יקל על המשרד בעת הגיוס למשרה ספציפית. כמו כן, בזכות מרכז הקריירה מועמדים לא יוכלו להגיש מספר פעמים מועמדות לאותה המשרה וכך תימנע כפילות מועמדים מיותרת.

berk career center gold career center

ניהול ומיון מועמדים

כלל המועמדויות המוגשות מתרכזות לתוך מערכת אחת אשר לא מצריכה התעסקות נוספת ומשמרת את המועמדים באופן אוטומטי וכרונולוגי.

כמו כן, המערכת מאפשרת מיון מועמדים על פי קריטריוני חיפוש רצויים (מוסד לימוד, תואר, ציונים, פסיכומטרי וכו'), העברת מועמדים לתיקיות לפי נושא (ראיון ראשון, ראיון שני, דחייה וכו'), שימור סיכומי ראיונות שכן לרוב מידע קריטי זה לא מתועד בצורה מסודרת ויורד לטמיון. כמו כן, מערכת מתקדמת מאפשרת תקשורת עם המועמדים ע"י שליחת הודעות אימייל אישיות וכך בלחיצת כפתור ניתן להשיב למועמד או לכלל המועמדים המסומנים ולעדכנם בתהליכי הגיוס. הודעות הדחייה במערכת מנוסחות לפי דרישות החוק החדש והשליחה מתועדת ונשמרת, כך המעסיקים יכולים להיות שקטים כי הם מיישמים את חוק הודעה לעובד ונמנעים מקנסות מיותרים.

avraham1

6

חשיפה רחבה ברשת האינטרנט

אפילו למשרדים עם המוניטין הרב ביותר אין אפשרות להתעלם מהזירה האינטרנטית והצורך לבלוט גם שם.

מתוך הבנה זו משרדים רבים מעסיקים אנשי פיתוח עסקי וחברות- Legal Marketing.

בדור החדש של מערכות גיוס, המערכת מקושרת לרשת של פורטלים בעולם המשפט ואף לרשתות החברתיות ומהווה כלי יעיל בידי המשרדים לחשיפה ושיווק.

5

  • המערכת מאפשרת את פרסום המשרד באינדקס משרדים מובילים, שם ניתן לקרוא אודות פועלו של המשרד, פירוט תחומי העיסוק, השותפים וסגל עורכי הדין וכן קיים קישור לאתר הבית של המשרד.
  • המערכת מאפשרת פרסום משרות ברשת פורטלי דרושים משפטיים מובילים. פרסום זה מהווה שופר למועמדים איכותיים אשר גם נחשפים לפועלו של המשרד וגם יכולים לאייש את המשרות.
  • בעת הפרסום נשלח דיוור של סוכן חכם ממוקד עפ"י תחומים לאלפי מועמדים מחפשי עבודה רלוונטיים, כך המשרד זוכה לחשיפה נוספת וגם ליתרון פרקטי של מועמדים פוטנציאליים ומתאימים.
  • המערכת מקושרת לרשתות החברתיות ובלחיצת כפתור ניתן לשתף שם את המשרה החדשה. הדבר המביא לחשיפה רחבה של המשרד ומהווה ערוץ חדש וחשוב לתקשורת עם מועמדים. למעשה, המועמדים יגישו מועמדות באמצעות קישור אשר יוביל גם אותם ישירות לתוך המערכת. כך המשרד נהנה מכלי אשר מרכז את כל המועמדים במקום אחד ומאפשר לו עבודה יעילה בזכות היכולות המתקדמות של המערכת לשימור, סינון מתקדם, קשר עם מועמדים ועוד.

חסכון בעלויות וזמן

המערכת חוסכת עלויות רבות כגון: פרסום מודעות, שימוש בחברות השמה והתעסקות של עובדי המשרד בנושא הגיוס.

2

סטטיסטיקות ותובנות

ניתן לקבל מידע רב לצורך למידה והבנה של תהליך הגיוס, היכן התהליך אפקטיבי, מה ניתן לשפר ולבצע פילוחים שונים.

7A

לסיכום

ההיצע הרב של המועמדים מצריך ממשרדי עורכי הדין כלי יעיל לניהול מערך הגיוס ואת הזרועות הארוכות והאפקטיביות לצורך הגעה למועמדים האיכותיים ביותר, באמצעות חשיפה במקומות הנכונים.

בדור החדש של ניהול הגיוס, המשרדים מתייעלים ועובדים עם מערכת אחת המספקת מענה כולל למשרדים, מרכזת את כלל המועמדים הרלוונטיים למשרד, מאפשרת קשר שוטף בלחיצת כפתור הן מתוך חובה מוסרית והן מתוך חובה חוקית לעדכון המועמדים. כל זאת תוך חשיפה אינטרנטית רחבה אשר משמרת את מעמדו של המשרד ומביאה מועמדים איכותיים נוספים.

עו"ד דורין ציון, רכזת גיוס – מחשבות SmartJOB  חברת השמה ופורטל הדרושים המשפטי המובילים בישראל.

מעוניינים במערכת הגיוס המתקדמת של מחשבות SmartJOB לחצו כאן

לינקדאין לעו"ד – טיפים לבניית פרופיל מנצח!

עו"ד ליאורה רוזנצוויג | 07/01/2016

לינקדאין לעו"ד – טיפים לבניית פרופיל מנצח!

כולם סביבנו מדברים על לינקדאין. אם בתחילת דרכה הרגשנו שרשת הלינקדאין שמורה ליזמים ואנשי היי טק ואינה רלוונטית כ"כ לעו"ד אז היום אנו רואים שאין זה המצב. בשנים האחרונות מספר המשפטנים ברשת עולה בקצב מסחרר. היום, ההערכה היא שקיימים כ- 30,000 עו"ד ישראלים ברשת הלינקדאין.

אז מה היא בעצם לינקדאין ומה כולם עושים שם?

לינקדאין היא רשת חברתית מקוונת שנועדה ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים בין משתמשיה. אך המציאות אינה פשוטה כל כך, ולהבדיל מרשתות חברתיות אחרות ההתמצאות בלינקדאין יחסית מורכבת, לכן עצם ההימצאות בלינקדאין מהווה אינדיקציה לתפיסת עולם מתקדמת הרואה במדיה החברתית ככלי משמעותי לקידום ומיתוג מקצועי.

בשנים האחרונות קיימת מגמה הולכת וגוברת של עו"ד המקימים פרופיל לינקדאין במטרה להשתמש במדיה החברתית – מקצועית כקרש קפיצה לקידום הסטטוס והקריירה המקצועית שלהם.

אנו במחשבות SmartJOB, נתקלים לא פעם בפרופילים "מוזנחים", לא מלאים וכאלה שלמעשה מפספסים את המטרה לשמה הקימו את הפרופיל.

חלק אינטגרלי מהתהליך שיועצי ההשמה שלנו עוברים עם המועמדים כולל הכרות באמצעות רשתות חברתיות. אין ספק כי נוכחות איכותית, עניינית ואינפורמטיבית בלינקדאין מלמדת אותנו הרבה על ניסיונו וכישוריו של המועמד ותורמת לנו כמגייסים לקדם את השאיפות המקצועיות של המועמדים שלנו.

רכזנו עבורכם טיפים חשובים למקסום פרופיל הלינקדאין שלכם כמשפטנים:

SmarTIP מס' 1: פרופיל הלינקדאין שלך

כפי שציינו, רשת הלינקדאין אינה הזירה הקלה והאינטואיטיבית ביותר להתמצאות. במבט ראשון יצירת פרופיל אישי בלינקדאין מרגיש כמשימה מאיימת וארוכה. לכן כשלב ראשון, צרו פרופיל לינקדאין בסיסי הכולל שם, תמונה, כותרת ותיאור קצר אודות מטרותיכם המקצועיות, עם הזמן נסו להשלימו ככל הניתן. עדיף שיהיה פרופיל מצומצם מאשר שלא תהיו חלק מהרשת כלל.

  • Photo – צרפו תמונה ייצוגית ומקצועית. התמונה מעניקה לנו את ה-  Look & Feel לגבי המועמד. אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני, לטוב ולרע כמובן. התמונה בהחלט יכולה לעורר עניין חיובי, אך ככל והתמונה לא מתאימה במה שהיא משדרת, היא גם עלולה לפגוע בניראות הפרופיל כולו. היו עקביים והשתמשו באותה התמונה גם באתר הפירמה שבה אתם עובדים ובכל מקום רלוונטי נוסף, יהיה בכך לסייע לבניית המותג שהוא אתם.

passport

  • Headline – מתחת לשם, יש אפשרות לערוך את הכותרת. הכותרת היא טקסט קצר ובולט מאוד, מה שיכול פוטנציאלית להפוך אותו לכלי אסטרטגי, נסביר:

עו"ד רבים נוטים לכתוב בכותרת את תפקידם הנוכחי בסגנון :

Lawyer at ABC & Co. Law Offices או Intern at ABC & Co.

שימו לב, כותרות מסוג זה מפספסות את הפוטנציאל הגלום בעריכת הכותרת ולא תורמות אינפורמציה משמעותית על המיומנויות שלך כעו"ד.

במחשבות SmartJOB אנו תמיד נחפש כותרת המרמזת הן על התאמת המועמד למשרה והן על שאיפותיו המקצועיות,למשל:

  • Summary – בפרופיל האישי יש מקום יעודי ל- Summary. עו"ד רבים מעתיקים את קורות החיים שלהם או את התוכן המצוי באתר המשרד בו הם עובדים, ובכך מפספסים את הפוטנציאל לשתף מידע מעניין אודות כישורים / הישגים / מאמרים הרלוונטיים לתחומים אליהם שואפים להתפתח. תמיד תוכלו להוסיף לינק לקורות החיים לכל מי שמעוניין במידע נוסף.

כיוון שמדובר ברשת חברתית ניתן לוותר על הרשמיות ולכתוב כמה משפטים ברוח חברית ובגוף ראשון. כך הקורא יכול לקבל הצצה ל- "אני האישי" שלך בנוסף ל- "אני המקצועי" ולקבל תמונה עגולה יותר לגביך. כמו כן, חשוב שהסיכום יהיה 'קצר וקולע' ויכיל בתוכו מילות מפתח הרלוונטיות לקהל הקוראים שהנך מכוון אליו (מגייסים, לקוחות ומעסיקים פוטנציאליים).

Summary להמחשה:

 

  • Experience, Skills & Endorsements :

בשדות אלה יש לפרט אודות הניסיון התעסוקתי והמיומנויות המשפטיות שלכם. הקפידו על תוכן רלוונטי בלבד, אשר יתמוך באופן מקסימלי במיתוג המקצועי שאתם מבקשים ליצור באמצעות הפרופיל שלכם כפי שמוצג ב- Headline וב- Summary. שימו לב, ברגע שאתם מוסיפים Skills אנשי הקשר שלכם יכולים להמליץ על ה- Skills  שלכם (Endorse). כמובן שמיומנויות הזוכות להמלצות רבות מאנשי הקשר שלך מחזקות את האותנטיות בנוגע לשליטתכם המקצועית במיומנויות שהזנתם.

SmarTIP מס' 2: פרופיל בשפה האנגלית

רשת הלינקדאין מתנהלת בשפה האנגלית, לרבות הפרופילים האישיים של אנשי הקשר בין אם הם דוברי אנגלית במקור ובין אם לאו. כמובן שחיפוש בשפה העברית יעלה גם הוא תוצאות, אך נכון להיום השימוש בעברית בלינקדאין עדיין זניח ושולי. ככל ותחום עיסוקכם הוא בשפה העברית ברובו, תמיד תוכלו להוסיף כמה מילים בעברית על מנת להופיע גם בחיפושים שנערכים בעברית.

קיימת חשיבות רבה לבניית הפרופיל בשפה האנגלית. ככל והאנגלית שלכם אינה שפת אם, עשו מאמץ והיעזרו בגורם מקצועי שיעזור לכם ליצור פרופיל מסוגנן ונקי מטעויות. כיועצי השמה, טעויות במישור הזה מעידות בדר"כ על חוסר רצינות, מקצועיות וכמובן חוסר שליטה בשפה האנגלית.

SmarTIP מס' 3: היה אקטיבי: עדכונים אישיים ופעילות בקבוצות

הדרך האופטימלית להיחשף בלינקדאין היא להיות אקטיבי ברשת.

מה למשל אפשר לעשות? עדכון קצר על נושא מסוים שעבדת עליו לאחרונה, צירוף לינק למאמר מעניין שקראת / כתבת, העלאת שאלה מקצועית שמעסיקה אותך לאחרונה וכו'. התמדה על ביצוע פעולות בלינקדאין תחזק את קשריכם, תתרום ליצירת קשרים נוספים ותבנה בהדרגה את הנוכחות שלכם ברשת החברתית-מקצועית.

קחו בחשבון, כי לעצם קיומו של פרופיל 'חזק' גם אם אינכם פעילים במיוחד יש נוכחות מרשימה ברשת והוא יעלה בחיפושים המתאימים לפרופיל שלכם, לכן אל תוותרו על הקמת הפרופיל האישי כפי שמוסבר בSmarTIP מס' 1.

התחילו להצטרף לקבוצות רלוונטיות, בכך תמקסמו את החשיפה באיזורים רלוונטיים לעיסוקכם ולתחומי העניין שלכם. עם הזמן התחילו גם להיות פעילים בקבוצות ובכך גבשו לעצמכם זהות מקצועית מעודכנת ופעילה. חשוב מאוד! בפעילותכם היו זהירים שלא לעבור על כללי האתיקה של לשכת עוה"ד.

SmarTIP מס' 4: יצירת קשרים

יצירת קשרים בלינקדאין היא נושא מאוד אינדיבידואלי ותלוי בגישתכם האישית.

מצד אחד, יש הגורסים שיש לשאוף לחשיפה מירבית, שכן חשיפה מירבית ממקסמת את הידע, האפשרויות וההזדמנויות. מצד שני, יש הגורסים שיש לשקול היטב את מי לצרף ואת מי לא, וייתכן כי חשיפה רחבה יכולה להסב יותר נזק מתועלת. כמובן שהעניין נתון לבחירתכם האישית, ותוכלו לווסת את הגדרות הפרטיות שלכם בהתאם.

שימו לב – בהקמת הפרופיל הראשונית, הלינקדאין מבקש גישה לכל כתובות האימייל הנמצאות בחשבונכם. חישבו היטב אם ברצונכם לאפשר גישה זו, והאם זה תואם לגישתכם לגבי יצירת קשרים בלינקדאין.

שימו לב – הלינקדאין מציע תבנית טקסט קבועה בשליחת בקשת חברות בשמכם. הקדישו מספר דקות וכתבו כמה מילים אישיות במקום. פנייה אישית תגרום גם למקבל הפנייה להקדיש מספר דקות ולהיענות לבקשה, זהו צעד ראשון ליצירת קשרים חדשים וחידוש קשרים קיימים.

SmarTIP מס' 5 – ההשקעה משתלמת

כפי שכבר בטח הצלחתם להבין, התנהלות נכונה ויעילה בלינקדאין ללא ספק דורשת Maintenance. הכניסו ללו"ז השבועי שלכם שעה קבועה אותה תקדישו להשבחת פרופיל הלינקדאין שלכם: הוסיפו תכנים לפרופיל האישי שלכם, פרסמו מאמרים, צרפו לינקים, הצטרפו לקבוצות ותהיו פעילים בהן, הוסיפו קשרים ועוד.

התחייבו בפני עצמכם לתחזק את הפעילות בלינקדאין ברמה השבועית ולשמור אותו up to date. ככל שתהיו פעילים יותר, כך תגדל רמת החשיפה והמיתוג שלכם כאנשי מקצוע בעלי שם בלינקדאין.

SmarTIP מס' 6 – מחפש בדיסקרטיות? הכר היטב את ההגדרות

לסיכום, רגע לפני שאתם מתיישבים ליישם את הטיפים שלנו, הקדישו זמן להכיר היטב את הגדרות הניראות והפרטיות של לינקדאין. המדיה החברתית היא כלי מדהים אך יש לדעת לנווט אותו בחוכמה ושיקול דעת, הנקודה חשובה במיוחד אם הנכם מחפשים עבודה בדיסקרטיות. מחד חשיפה מקסמילית תסייע לכם ומאידך היא גם עלולה לחשוף אתכם בפני המעסיק הנוכחי. הכנסו ל – Account & Settings ואפיינו את חשבונכם בהתאם למידת החשיפה בה הנכם מעוניינים.

settings

צריכים עזרה בבניית פרופיל לינקדין פנו אליי!

נכתב ע"י עו"ד ליאורה רוזנצוויג

 

עקרונות מפתח להתנהלות נכונה בראיון עבודה, מאת עו"ד ליאורה רוזנצוויג

עו"ד ליאורה רוזנצוויג | 06/12/2015

ראיון העבודה לו ייחלת מתקרב ובא? מעולה! עכשיו רק נותר לעבור אותו בהצלחה ולקבל הצעת עבודה J

לפעמים גם המועמדים המתאימים ביותר מבחינה מקצועית עשויים שלא לצלוח את ראיון העבודה.  אם גם לך יצא להרגיש שהראיון היה מוצלח אבל בסוף קיבלת תשובה שלילית כדאי לך לקרוא את הטיפים שלנו להתנהלות נכונה בראיון עבודה.

זכרו! הדברים הקטנים הם היוצרים את הרושם המשמעותי ביותר.

  1. לא לאחר. נשמע טריוויאלי, לא? אז למה בכל זאת האיחורים כלכך נפוצים?! לא להקל ראש בתכנון נכון של הזמנים. תמיד תקחו בחשבון: פקקים לא צפויים, מציאת חנייה, איתור המשרד וכו'. *טיפ שלנו: תכוונו תמיד להקדים ב 20 דק'.
  2. להגיע מוכנים. מה הכוונה?
    1. הכירו את המשרד, המשרה והמראיין: הקדישו זמן לחקור ולהעמיק את הידע שלכם על המשרד ועל המשרה אליה אתם מתראיינים. היו בקיאים בתחומי העיסוק, לקוחות מרכזיים, תיקים מפורסמים ועוד. ככל האפשר הכירו גם את פרטי המראיין ולימדו אודותיו בקצרה.
    2. מסמכים רלוונטיים: הצטיידו בתיקייה המאגדת קורות חיים, המלצות וגיליון ציונים. לעיתים קרובות המראיין נשלף מלוז צפוף אל הראיון, והוא יעריך מאוד אם תבואו מוכנים ולא תצטרכו לבזבז זמן יקר מול המזכירה ומציאת קורות החיים שלכם במחשב של המשרד.
    3. ייצוגיות: הגיעו מאורגנים, לבושים בצורה הולמת ועם ברק בעיניים. זהו האמצעי הראשון המעיד על מידת הרצינות והמוטיבציה שלכם לתפקיד החדש.
  3. לכבות פלאפונים. אין דבר נורא יותר מפלאפון שמצלצל בזמן ראיון עבודה! בדקו עשר פעמים שהפלאפון כבוי, לא על רטט כבוי! צלצול באמצע ראיון מעיד על זלזול בוטה ויכול לחבל גם בראיון מוצלח ביותר.
  4. נימוסים.
    1. גינונים קטנים משאירים רושם גדול: אל תרגישו יותר מדי בנוח כשאתם מגיעים למשרד חדש לראיון. הקפידו לברך את המזכירה, חכו שהיא תזמין אתכם לשבת, תציע לכם כוס מים וכו'.
    2. אין להאיץ במראיין לסיים את הראיון, גם אם הוא חורג מהזמן שהקצבתם לראיון. המראיין צריך להרגיש כי למועמד קשב ופניות אינסופית בכל הקשור למשרה החדשה. *טיפ שלנו: תמיד הקציבו לראיון לפחות שעתיים בלו"ז.
  5. שפת גוף.
    1. ישיבה זקופה: ישיבה מרושלת מעבירה מסר שלילי למעסיק לעומת זאת ישיבה זקופה מעידה על בגרות ורצינות וגם גורמת למועמד תחושת בטחון עצמי במהלך הראיון. *טיפ שלנו: העניקו לעניין תשומת לב יתרה אם יש לכם נטייה כללית לא לשבת זקוף.
    2. מלמולים: דברו בביטחון ובשפה רהוטה, ודאגו ליצור קשר עין. מלמולים נתפסים כלא מקצועיים, מעידים על חוסר הבנה וחוסר בטחון עצמי.
    3. לא להתנשא אך לא להיות ביישן מדי: ייתכן והמעסיק ישאיר מקום לשאלות – היערכו לכך והכינו ארסנל שאלות רלוונטיות – על כך תוכל ללמוד בפוסט הבא שלנו.
  6. היזהרו מרכילות. ברנז'ת עו"ד בישראל, כשמה כן היא ברנז'ה קטנה וביצתית. כשהנכם מתבקשים לדבר על המעסיק הקודם, השתדלו להתנסח בלשון חיובית וצופה פני עתיד. *טיפ שלנו: התמקדו יותר ברצון שלכם להשתלב במקום העבודה החדש על פני למה הנכם מעוניינים לעזוב את מקום העבודה הנוכחי.
  7. תנאים. שכר, תנאים סוציאליים, רכב, שעות עבודה ועוד הם נושאים לגיטימיים וחשובים מאוד, אך לא בראיון הראשון! הראיון הראשון נועד להתרשמות אישית, לבדיקת כימיה בין הצדדים ולהתאמה מקצועית וחברתית. משצלחנו את הראיון הראשון, והמעסיק התרשם ומעוניין להתקדם הלאה, עמדת המיקוח היא טובה יותר, שכן המעסיק הפוטנציאלי כבר מגלה עניין והתרשם ממועמדותך ואולי אפילו ישקול להתגמש בתנאים כדי לגייס אותך למשרדו.

נכתב ע"י עו"ד ליאורה רוזנצוויג