top of page

הראיונות להתמחות במשפטים בפתח - היכון, הכן, צא!

לאחר שנים של השקעה מרובה בלימודים, קליניקות והתנדבויות לצד עבודה ולעיתים אף משפחה, סטודנטים למשפטים מגיעים לחלק המעשי של הלמידה - ההתמחות.

משרדי עורכי הדין המובילים מקבלים מספר עצום של פניות מסטודנטים, מנהלים תהליך גיוס מורכב - תוך מירוץ אחר הסטודנטים האיכותיים ביותר.


בימי שבוע הראיונות יש לסטודנטים הזדמנות חד-פעמית להראות את כישוריהם ויכולותיהם. זאת, על מנת להתקבל למשרד נחשק - דבר המהווה את אחת מנקודות הציון החשובות בקריירה המשפטית.


בכדי לצלוח את הדרך למשרת ההתמחות הנכספת ביתר קלות ולהימנע מטעויות נפוצות ריכזנו עבור הסטודנטים מספר המלצות, טיפים ושלבים חשובים להצלחה בראיון:

1. איסוף מידע אודות המשרד

בטרם תגיעו לראיון העבודה רצוי לאסוף אינפורמציה בסיסית אודות המשרד אצלו הנכם מתראיינים. בין היתר: תחומי הפעילות של המשרד, זהות השותפים ועורכי הדין הבכירים, תיקים גדולים או משמעותיים אשר התפרסמו בכלי התקשרות. בנוסף, ככל וידועה לכם זהות המראיין רצוי וחשוב לאסוף אינפורמציה ספציפית על פועלו (לא להתבייש לשאול מיהו המראיין בזמן קבלת הזימון!). הפגנת בקיאות במהלך הראיון אודות המשרד יכולה להציג אתכם כבעלי עניין מיוחד במשרד בו אתם מתראיינים וכן כמועמדים רציניים ויסודיים המוכנים להשקיע עבודה נוספת כדי לזכות בעבודתכם. חלק גדול מהאינפורמציה ניתן למצוא באתר הרשמי של המשרד וכן בדף המשרד באתר שלנו בכתובת www.smartjob.co.il/

2. הכנת תיקיה מסודרת לראיון

בהגיעכם למשרד חשוב כי תהיו מצוידים בתיקייה (עדיף קשיחה) מסודרת ובה - קורות חיים, גיליון ציונים (עדכני), תעודת הצטיינות, המלצות רלוונטיות וכן שמות, מספרי טלפון וכתובת הדוא"ל של הגורמים הממליצים. גם אם אתם בטוחים כי ברשות המשרד נמצאים כל הקבצים הרלוונטיים השקיעו את המאמץ הנוסף והגיעו עם עותק מודפס משלכם.

3. בצעו סימולציה לראיון

שאלות המראיין אומנם אינן צפויות מראש אך להלן מספר דוגמאות של שאלות הנשאלות לעיתים תכופות , קראו אותן והתאמנו במענה בעל פה על תשובות אלו (מומלץ לעשות זאת מול המראה על מנת לבחון את שפת הגוף במהלך הדיבור או עם חבר על מנת שהתשובות ישלפו בצורה פחות צפויה).

4. דוגמאות לשאלות משפטיות

ככלל, המראיין אינו מצפה כי תלמדו, תשננו ותדקלמו בפניו את כל החומר המשפטי אשר למדתם עד כה. אתם לא נמצא בחקירה או בבחינה בעל- פה. ברוב המקרים תישאלו מדוע הגעת למשרד המסוים/מדוע הנכם מעוניינים להתמחות בתחומי ההתמחות של המשרד. החלק המשפטי בראיון נועד על מנת לבחון את אופן ההתבטאות ויכולת החשיבה והיצירתיות של המועמד הפוטנציאלי.

להלן כאמור מספר שאלות שכיחות החוזרות על עצמן בראיונות להתמחות:

  • מדוע הנכם מעוניינים להתמחות דווקא במשרד זה?

  • באיזה תחום מתחומי המשרד תרצו להתמחות.

  • אילו תכונות אישיותיות יעזרו לכם בביצוע התפקיד?

  • עם אילו קשיים התמודדת בעבר וכיצד נפתרו קשיים אלו?

  • פירוט אודות הישגיכם המקצועיים בעבר (מקומות עבודה בעבר, התנדבויות וכו').

  • אילו תכונות שליליות מאפיינות אתכם?

  • אם לפי קורות חייכם ניתן לראות כי עברתם בין מספר עבודות תוך טווחי זמן קצרים, סביר להניח כי המראיין ירצה לדעת את הסיבה לחילופי העבודה המהירים. התכוננו לתשובות מתאימות.

  • לעיתים תשאלו על קורסים מיוחדים שבחרתם במהלך התואר.

  • מומלץ להתייעץ עם מתמחי עבר שעברו ראיון במשרד על מנת לשמוע על סגנון השאלות שנשאלו.

מהלך ההכנות לשאלות מקצועיות צריכה להתבצע בשני מישורים מקבילים - ראשית, ככל והנכם מתראיינים למשרד אשר עוסק בתחום צר (כלומר, משרד בוטיק), לימדו נושא זה ותרגלו חומרים ועובדות הקושרות לתחום. מומלץ לעבור על הסוגיות המשפטיות הבולטות בתחומי העיסוק של המשרד ולהפנים את הנושאים המרכזיים ופסקי הדין המובילים בתחום. כך, למשל, אם הנכם מתראיינים במשרד המתמחה בנזיקין, חשוב שתדע לפרט אודות רכיבי "עוולת הרשלנות". כמובן, חשוב מאוד (!) שלא להראות תסכול עת נשאלתם שאלה שאינכם יודעים את התשובה עליה. שנית, היה והמשרד עוסק במגוון רחב של תחומים, מומלץ להתמקד בנושא בו הנכם שולטים וכן להפנות את כיוון השיחה לתחום זה ככל והנכם מתבקשים לדבר על נושא משפטי.

5. הגיעו בזמן לראיון (ואף במידת האפשר - הקדימו!)

הימנעו מאיחורים, חשוב שתגיעו לפחות כ-10 דק' לפני מועד הראיון. זאת, על מנת שתוכל להירגע מהפקקים, לעבור בשירותים, לזרוק את המסטיק לפח, להכניס את משקפי השמש לתיק, לכבות את הטלפון הנייד, להתרשם מתנאי המשרד והאווירה ועוד. חשוב לזכור כי שיחה קלה ולכאורה זניחה עם המזכירה מחוץ לדלתו של המראיין עלולה להשפיע על ההחלטה אם לקבלכם למשרה אם לאו. כאן המקום להוסיף כי אף על פי שנקבעה לכם שעת הראיון, יש לקחת בחשבון כי בהחלט ייתכן ותאלצו להמתין מספר דקות נוספות. בשלב זה חשוב שתאזרו בסבלנות ותנצלו את הזמן להיפטר מהלחץ ולבחון האם אתם מתאימים לעבוד בסביבת העבודה כפי שהיא מוצגת לכם. ההמלצה היא לרווח עד כמה שניתן את הראיונות במהלך היום ולא לקבוע ראיונות "צפופים" - זכרו, לעיתים המעבר בין משרדים לוקח זמן אותו יש להביא בחשבון בעת קביעת מועדי הראיונות במהלך השבוע.

6. כבו טלפונים סלולאריים

במהלך הראיון הקפידו להימנע מהסחות דעת - שהעיקרית שבהן הינה הטלפון הסלולארי. משכך, לפני הכניסה לחדר המראיין דאגו לכתוב את המכשיר הסלולארי או לכל הפחות להעבירו למצב טיסה - ולא להותירו במצב "רטט" שעלול להטריד דווקא אתכם במהלך הראיון עצמו!

7. לבוש

הקפידו להתלבש בהתאם (לא להגיע עם ג'ינס וכפכפים), אך לא בצורה מוגזמת (אין צורך בעניבה לדוגמה). היו נינוחים ותרגישו טוב עם עצמכם. המראיין יודע כי אינכם עורכי דין בשלב הזה ולכן אין צורך לקנות חליפה יקרה במיוחד לראיון.

8. התחלת הראיון והצגה עצמית

חשוב להיכנס לחדר המראיין רגועים ובטוחים בעצמכם, ליצור קשר עין עם המראיין, לחייך חיוך קל, ללחוץ לו את היד (בהתאם לתחושה שלכם) , להניח את החפצים האישיים בצד ולהתיישב בנינוחות.

לרוב, הראיון יתחיל בשאלה "ספר לי על עצמך". מדובר בשאלה לא פשוטה, שכן היא פתוחה ולא ממוקדת בעודה מזמינה אתכם לענות עליה כרצונכם כאשר המראיין מעוניין לשמוע אתכם מספרים על עצמכם ולבחון את האופן שבו אתם בוחרים להציג את עצמכם, תוך הבחנה בין עיקר לטפל. פרטי המידע שאתם מספרים על עצמכם צריכים להיות ממוקדים וענייניים - כאשר לא מומלץ (!) להיכנס לחוויות אישיות וחושפניות יתר על המידה.

שתפו פעולה עם המראיין: בפועל, המראיין כבר הספיק להתרשם מקורות החיים שלכם ומהישגיכם אך לצורך קבלת למשרה, הוא צריך להתרשם גם מאישיותכם, ובמילים אחרות, צריכה להיווצר כימיה טובה בין המראיין למרואיין. המראיין מחפש עובד חרוץ ויעיל, אך הוא בהחלט מחפש גם אישיות נעימה איתה הוא יוכל לעבוד.

כן, בהנחה ותשאלו על מקומות עבודה קודמים בהם עבדתם והסיבות לסיום העבודה בהם, חשוב מאד לא להשמיץ אותם (בעיקר את המעסיק) או את העובדים שם.

9. הבליטו הישגים באופן ענייני

כאמור, הימנעו מחזרה מדויקת על מה שכתבתם בקורות החיים שלכם. המראיין קרא את הפרטים, התרשם וזימן אתכם לראיון. בשלב הזה הוא מעוניין לבדוק את התאמתכם למשרה מבחינת אישיותכם. יש להתמקד בהישגים שצברתם במשך השנים, כך שתכונות האופי הבולטות והחיוביות שלכם אכן יבואו לכדי ביטוי בראיון. עליכם להבליט את פועלכם בכל מה שעשוי להיות קשור לתפקידכם העתידי. זכרו, ראיון אינו המקום להיות שקט, צנוע ומופנם וכנגד גם לא היפראקטיבי בצורה מוגזמת.

ספרו על פועלכם במשך השנים בסדר כרונולוגי מסוים וברור, כאשר עליכם להשתדל להיות ענייניים וממוקדים. כך, למשל, אם בקורות חייכם צוינה עבודת מלצרות במספר מסעדות שונות, אין צורך לפרט את שמות בתי העסק השונים שכן זה לא רלוונטי למשרה.

חשוב שתוכלו לאמת ולגבות את כל מה שנכתב בקורות החיים. כך, למשל, אם כתבתם כי אתם מצטיינים בכל תחום, תתבקשו לתת לכך דוגמאות מהחיים. תשובותיכם צריכות להיות עקביות והגיוניות. הדבר האחרון שהמראיין רוצה הוא עובד הסובל מחוסר אמינות.

10. תכונות חיוביות ושליליות

תכונות חיוביות: חשוב שתתמקדו בשתי תכונות חיוביות בולטות אצלכם ותנמקו אותן כראוי. מצב זה עדיף מאשר שתזרקו לחלל האוויר רשימת תכונות ללא כיסוי.

תכונות שליליות: זאת שאלה מלחיצה ולכן חשוב שתהיו ערוכים אליה ותענו בביטחון. לא כל השלילי בעיניכם ימנע מכם לקבל את המשרה. רבים מהמראיינים כבר מנוסים ולכן הם מכירים את התשובות הנפוצות בהן המרואיינים מציינים תכונות אשר נחשבות כחיוביות כאשר הן לא מוקצנות, למשל: "אני יותר מדי פרפקציוניסט" או "עובד קשה מדי" וכדומה.

11. ברק בעיניים ומוטיבציה

הביעו רצון ומוטיבציה גבוהה לתפקיד הספציפי במשרד הספציפי. חשוב להפגין ביטחון עצמי ואמונה כי אתם המועמדים המתאימים ביותר למשרה.

12. הקפידו על שפתכם

הקפידו על עברית תקינה, כושר הביטוי הינו גורם בעל משמעות עבור המראיינים, נסו להימנע מטעויות לשוניות כגון זכר ונקבה, משכיר מול שוכר, או שימוש מוגבר בסלנג.

13.שאלות נוספות

בתום הראיון סביר להניח שהמראיין ייתן הזדמנות לשאול שאלות ואז תוכלו להשלים את המידע עליו לא שוחחתם בזמן הראיון עצמו (חשוב לחכות לתום הפגישה ולא לשאול אותן עוד בטרם שמעת את דברי המראיין). בסוף הראיון מומלץ לברר את כל הפרטים שמעניינים אתכם ועליהם המראיין לא דיבר ולברר מולו את השלבים הבאים בהליך המיון (האם עליך להתקשר ולברר או שיצרו איתך קשר כשתתקבל ההחלטה, בין אם היא חיובית ובין אם שלילית).

זכרו , ראיון עבודה הוא מפגש הדדי שבו גם המרואיין מוזמן לבחון את מקום העבודה אליו הגיע. זו הזדמנות, בין היתר, לבחון האם אופי המשרד, תחומי ההתמחות שלו והמעסיק עצמו מתאימים עבורכם.

חשוב לזכור כי אתם נמצאים בשלב שעשוי להיות מכריע לקראת עתידכם המקצועי. המקום שבו תעברו את ההתמחות, אינו דבר של מה בכך. עליכם להקדיש את מלוא תשומת הלב והמשאבים שברשותכם על מנת למצוא את המקום הטוב והמתאים ביותר עבורכם.


ולבסוף זכרו - גשו לתקופה זו עם גישה חיובית תוך אמונה עצמית מלאה בעצמכם!

בהצלחה רבה, צוות SMARTJOB.



bottom of page